Nyhet

Bilar vänds med vajer och kuddar

Värmekamera för att söka personer vid bussolyckor. Lyftkuddar för att vända runt personbilar. Det är två arbetsmoment som testas vid MSB Sandö.

Tidigare övningar kring buss­olyckor har lett fram till tankarna på att använda värmekamera och att lyftkuddar kan användas för att snabbt vända runt personbilar.

– Värmekameran kan göra stor nytta. Den kan hjälpa till att hitta skadade. Men den kan också hitta bränsleläckage eller användas för att hitta ytor som tål lyft eller var man kan tränga igenom karossen, säger Bo Frejdh, insatsledare i Piteå.

Frejdh har ett stort intresse för trafikolyckor. Han och Krister Palmkvist, Södra Älvsborg, som jobbat mycket med värmekameror, deltar i det arbete som Sandös ansvariga för utbildning inom trafikområdet initierat.

– Det började med att vi genomförde tester här i Sandö, lade varma saker under bussar och sökte med värmekamera. Kameran har också filmat bussar under färd för att försöka se hur konstruktionerna då rör sig, säger Tommy Söderholm, lärare på MSB Sandö.

Resultaten visar att kameran under vissa förutsättningar kan göra nytta.
– Om en person ligger mot en ruta, även dubbla rutor, så blir det värmegenomslag efter en stund, säger Bo Frejdh.

Kan kameran hitta person under chassiet?
– Om man får en glipa någonstans, men det går inte att se genom bussen.

När en buss vält kan det finnas möjligheter att använda kameran mot karossen.

– I det fallet inte minst för att läsa av konstruktionen, hitta balkar som håller för lyft.

Bo Frejdh konstaterar också att kameran kan göra nytta för att se om någon saknas, exempelvis slungats ur en personbil.

– Tio minuter efter att en person gått i snö kan kameran se värmeavtryck av fotspår. Inne i ett fordon kan kameran användas mot säten för att se om någon suttit där. Jag hade ingen uppfattning om hur bra det här var innan vi gjorde testerna. Användningen av kamera går säkert att utveckla till fler områden.

Ett lektionsunderlag inriktat mot all räddningstjänstutbildning finns nu färdigt. Innan årsskiftet ska det finnas ett webbaserat material som är färdigt att använda.

Lyftkuddar används i huvudsak för att få upp fordon från marken och komma åt under dem. Nu testas i Sandö att använda kuddarna för att ta emot fordon som man välter runt.

Tekniken är att fästa vajrar i fordonet och dra det runt. Kilkuddar används för att ta emot fordonet. Luften släpps sedan försiktigt ur kuddarna och bilen hamnar på fyra hjul.

– Tester har gjorts under olika förhållanden, i diken och på asfalt. Vi genomförde en övning under två dagar och momentet är enkelt att lära sig. Det handlar bara om ett par minuters arbete för att få upp fordon på alla fyra hjulen.