App ger snabbare insatser
Appen Delta har börjat spela en viktig roll i Varberg och Falkenberg.
Genom den larmas privatpersoner ut för att göra en första insats vid brand.
– Vid 85 procent av dessa larm accepterar minst en frivillig att ta sig till platsen, säger Jenny Gardtman på Räddningstjänsten Väst.
Det kan ta tio till tjugo minuter från att räddningstjänsten får ett larm, tills de är på plats för att påbörja släckningsarbetet.
Samtidigt är en första tidig insats ibland avgörande när det gäller att rädda liv och egendom.
– Räddningstjänsten Väst har alltid haft som ambition att minska responstiderna och konsekvenserna av olyckor. För att kunna åstadkomma en mer markant förändring kan någon annan behöva göra något innan vi kommer på plats, säger verksamhetsstrategen Jenny Gardtman.
I vintras lanserade förbundet därför appen Delta, där frivilliga över 18 år kan registrera sig för att göra en första insats vid brand.
Som registrerad får man larm vid brand i ens närområde och kan exempelvis springa in till grannen med en brandsläckare i högsta hugg.
– Vi har tidigare jobbat med det vi kallar för frivillig insatsperson. Då har man fått sms, men det har varit svårt att vara många i det systemet. Delta möjliggör för fler att vara med.
Räddningstjänsten Väst vände sig till bolaget Heartrunner, som redan stod bakom appen Sms-livräddare. Genom den kan frivilliga hjälpa till vid hjärtstopp i väntan på ambulansen. Larm går ut via larmcentral och i dagsläget är 14 regioner anslutna. Totalt finns över 140 000 registrerade, frivilliga sms-livräddare runtom i landet.
– Heartrunner satt inne på den systemlösningen vi ville ha och på den vägen är det.
Snabbt efter lanseringen började även Delta spela en viktig roll. Cirka 820 frivilliga har registrerat sig i förbundets två kommuner Varberg och Falkenberg. Vid 85 procent av alla larm når räddningstjänsten en frivillig.
– Vi har redan många exempel på första tidiga insatser där appen gjort skillnad genom att minska konsekvenserna vid bränder, säger Jenny Gardtman.
Hon nämner ett exempel där det började brinna i en koja i väldigt torr terräng. En frivillig var först på plats, hade med sin handbrandsläckare och kunde dämpa en stor del av branden.
– Det såg vi som avgörande, branden hade kunnat sprida sig väldigt fort annars.
Jenny Gardtman lägger till att de framöver vill utveckla appen ännu mer, både med fler frivilliga och fler olyckstyper, som drunkningstillbud och trafikolyckor.
Målet är att ha tusentals registrerade privatpersoner i Varbergs och Falkenbergs kommuner.
– Täckningsgraden på 85 procent är jättegod efter så här kort tid, men för att möjliggöra att någon alltid ska göra något vill vi att den ska ligga på 100 procent.
Flera andra räddningstjänster har hört av sig och är nyfikna på appen.
– Delta matchar vårt behov väldigt bra och jag tror att många andra räddningstjänster också har behov av en enkel lösning för frivillighet, säger Jenny Gardtman.
Fotnot: Både Delta och Sms-livräddare är kostnadsfria och finns i App Store. För att hitta Delta, sök på ”Delta Räddningstjänsten Väst”.