
Plastlådefabrik blev medicinsk hubb
Sjukvården i Ukraina är hårt pressad och tusentals skadade eller svårt sjuka behöver få hjälp utomlands.
På EU:s medicinska hubb i Polen stabiliseras ukrainska patienter innan de flygs vidare för vård i andra länder.
– Efter att ett barnsjukhus bombats var vår yngsta patient nio månader, berättar hubbens Dariusz Drzal.
Före den fullskaliga invasionen av Ukraina tillverkades det plastlådor i fabriken i den polska staden Rzeszów, cirka tio mil från ukrainska gränsen.
Med hjälp av bland annat personal från MSB ställdes lokalen på en och en halv vecka om till att inhysa EU:s medicinska evakueringshubb. Här stabiliseras ukrainska patienter med livshotande tillstånd eller allvarliga sjukdomar innan de flygs vidare till sjukhus runt om i Europa, inklusive Sverige.
– Många sjukhus i Ukraina är förstörda eller stängda. På grund av flyktingströmmen är trycket även stort på vården i Polen och andra grannländer, säger Dariusz Drzal, informationsansvarig och vice chef på hubben.
Att den medicinska evakueringshubben hamnade just i Rzeszów är ingen slump. Stadens flygplats är en av dem som ligger närmast Ukraina, och Rzeszów är ett nav när det gäller både militärt och humanitärt stöd till det krigsdrabbade landet.
Sedan mars 2022 har hubben tagit emot nästan 1 800 patienter, 700 medföljande personer och en medföljande hund (siffror från mitten av april). Den bistår även vid repatriering (hemsändning) efter vård i Europa och har dessutom stöttat vid över 800 medicinska evakueringar som gått direkt till flygplanen.
Utan problem kan hubben ackommodera 20 patienter och 30 medföljande personer. Det finns även plats för extrasängar.
MSB samordnar EU:s medicinska evakueringar till Sverige, hittills drygt 220 patienter, varav de senaste i slutet av maj.
Vanligtvis är 10–15 procent av hubbens patienter barn. Många av dem har leukemi och kan inte längre få behandling i Ukraina.
– När landets största barnsjukhus, Okhmatdyt i Kiev, utsattes för en robotattack förra sommaren fick vi ta emot betydligt fler barn. Vår yngsta patient var nio månader, berättar Dariusz Drzal.
Ibland behöver de därför ta emot hela familjer.
– För många barn är detta den första trygga platsen på länge, tillägger Dariusz Drzal och visar ett ljust och väl tilltaget lekrum fyllt med gosedjur, sällskapsspel, böcker, bilar och barbiedockor.
– Om de fattar tycke för ett särskilt gosedjur får de behålla det.
Entusiastiskt visar han runt i hela den cirka 2 000 kvadratmeter stora bygganden, som påminner om en hangar. Provisoriska väggar och långa draperier fungerar som rumsavgränsare, så patienterna får ett visst mått av integritet.
Utan problem kan centret ackommodera 20 patienter och 30 medföljande personer.
– Det finns även plats för extrasängar, så om det behövs kan vi ta emot 40 patienter och 60 medföljande. Vi är väldigt flexibla utifrån rådande situation. Med egen vattentank, reservgenerator och matlager klarar vi oss dessutom på egen hand i 72 timmar om det krävs.
När hubben startade var cirka 60 procent av patienterna traumapatienter och resterande cancerpatienter.
I dagsläget är 70 procent traumapatienter. En ny kategori har också blivit tydlig i statistiken, nämligen brännskador, inte minst på brandmän.
– Ryssarna använder små raketer för att träffa oljefyllda transformatorer på elanläggningar. När brandmän eller elektriker ska laga dem skjuter ryssarna på transformatorerna så de exploderar och börjar brinna, säger Dariusz Drzal och tillägger att de tagit emot patienter med mer än 75-procentiga brännskador.
Majoriteten av de svårt brännskadade transporteras direkt till flygplanen, men ibland är planen försenade och patienterna behöver stanna på hubben ett tag.
Tunna väggar och långa draperier fungerar som rumsavgränsare.
Ett område är avsett för patienter med extra känsligt immunförsvar. Toaletterna är utrustade med sofistikerade reningssystem och Dariusz Drzal konstaterar skrattande att spolvattnet är rent nog för att dricka.
– Ett av våra största test hittills var sommaren 2023, när ett legionella-utbrott i Rzeszóws vattenförsörjningssystem orsakade ett stort antal dödsfall i närområdet. Som tur är nådde det inte hubben eller flygplatsen. Men vi ökade förstås rutinerna för desinfektion och städning för säkerhets skull.
På varje skift arbetar en läkare, två sjuksköterskor, två sjukvårdare och en psykolog. Till vardags jobbar de på sjukhus eller liknande runt om i Polen och kommer till hubben några dagar i månaden eller så ofta som deras situation tillåter.
Dariusz Drzal understryker att psykologerna talar både ukrainska, polska och engelska flytande för att kunna ge patienterna hjälp på bästa sätt.
– De medicinska teamen är väldigt erfarna och fortfarande lika motiverade. De kommer inte för att de måste – utan för att de vill!
Just den här dagen är det dock bara administrativ personal på plats eftersom det för tillfället inte finns några patienter.
– Förra veckan flögs 13 patienter till Belgien, Tyskland och Nederländerna. I morgon väntas nya patienter igen. Vårt arbete är bara möjligt för att Europa jobbar tillsammans.
Hubben ligger cirka tio mil från ukrainska gränsen.
EU:s medicinska evakueringshubb
- Hubben heter Medevac Hub Jasionka och är ett transitcenter där patienter stabiliseras innan de flygs vidare för vård i andra länder. Den kom till på initiativ av hälso- och sjukvårdsdepartementen i Polen och Ukraina. Drivs av organisationen Polish Center for International Aid Foundation och finansieras av EU genom dess civilskyddsmekanism (ERCC).
- Vilka patienter som ska lämna Ukraina för vård avgörs av ukrainska sjukvården tillsammans med ERCC. Ukrainian Emergency Medical Center i Lviv är motpart på den ukrainska sidan och organiserar transporten till hubben. Det finns flera dedikerade bussar och ambulanser för detta.
- Sedan 11 mars 2022 har cirka 1 800 patienter passerat hubben innan de flugits vidare till 18 europeiska länder, bland annat Tyskland, Frankrike, Irland, Italien, Danmark, Österrike, Tjeckien och Finland. Drygt 220 personer har transporterats till Sverige för vård.
- MSB har sedan juli 2022 ett regeringsuppdrag att samordna luftburen sjuktransport av ukrainska patienter, så kallad medicinsk evakuering (medevac), för vård i Sverige. När förfrågningar kommer koordinerar MSB med sjukvården som påbörjar arbetet med att se över vårdkapaciteten hos Sveriges sju universitetssjukhusregioner. För de luftburna sjuktransporterna använder MSB avtal med transportmedicinskt centrum på Karolinska sjukhuset, Försvarsmaktens Medevacresurser eller EU:s transportförmåga.