Nyhet

Tvåmannastyrka flexiblare resurs

Olycksriskerna ska minskas. Räddningstjänsten ska snabbare hjälpa nödställda. Två självklara mål. För att uppnå dem har Stenungsund infört en snabbinsatsstyrka.

Stenungsund 2 man.jpg

Daniel Axelson (närmast) och Andreas Wennberg testar högtryckssystemet till snabbinsatsfordonet. Foto: Per Larsson.

 

STENUNGSUND
– Ett av våra första larm var en trafikolycka där en kvinna satt fastklämd och hade svårt att andas. Vi hjälpte henne att få fria luftvägar. Eftersom det tog tid innan deltidsstyrkan och polisen anlände kan jag tänka mig att insatsen gjorde skillnad, säger brandman Andreas Wennberg.

Räddningstjänsten tyckte att det tog tid innan drabbade fick hjälp. Det var ett av skälen att titta på en snabb tvåmannastyrka i mindre bil.

– De åker på alla larm och är ofta tre-fyra minuter före huvudstyrkan. Men huvudsyftet med snabbinsatsstyrkan är att identifiera och eliminera olycksrisker, säger Göran Andtbacka, chef för operativa verksamheten.

Stenungsunds utryckningsorganisation består i huvudsak av deltidsbrandmän. 1+4 i beredskap plus två som kallas vid förstärkning, samt en styrka för händelser vid riskindustrin. Insatsledare är en heltidsbrandman. Därtill två brandmän på heltid fram till klockan 22 vardagar och 16 på lördagar.

– Ambitionen är att de ska vara så mycket som möjligt ute i samhället för att hitta olycksrisker och snabbt kunna sticka vid larm. Idén har vi delvis stulit från Halmstad.

Snabbinsatsstyrkan har rullat med nuvarande schema sedan i höstas. Någon utvärdering är inte gjord, men på stationen tycks man överens om nyttan.

Vid flera bränder har man hindrat spridning eller begränsat branden. En brand i en slöjdsal släcktes snabbt med pulversläckare, det anses ha kunnat bli en svår brand om man fått vänta ytterligare några minuter på deltidsstyrkan.

Trafiksäkerheten anses ha ökat sedan sikthinder eliminerats, fel på brandposter har åtgärdats, just nu kontrolleras badbryggor.

– Sånt vi inte hade resurser att kika på tidigare, säger Andtbacka.

– På kvällarna är vi ofta på fritidsgårdar och lär känna ungdomarna. Tror det minskar deras intresse att tända. På helgerna försöker vi synas mycket ute på samhället, säger brandman Daniel Axelson.

Och en dag i veckan finns styrkan på biblioteket (bilden) och sprider information.

Snabbinsatsstyrkan har en mindre bil med högtryckssystem och två pulversläckare. En intressant nyhet är att man lagt insatskorten på Ipad.

– Den datorlösning insatsledarna har i sin bil kostade 120 000 att installera. Den här kostade en bråkdel och är dessutom mycket smidigare när vi kan ta med den ut till objektet, säger Daniel Axelson.

All arbetstid bokförs för att kunna se vilken av uppgifterna man lägger mest tid på. Vattensäkerhet, trafiksäkerhet och brandsäkerhet är tre prioriterade områden.

– Det är där vi har vår huvudkompetens och där vi jobbar aktivt mot allmänheten med information och för att minska riskerna, säger Andtbacka.

Och enligt Andtbacka kostar satsningen i inte mycket extra för kommunen.

Tidigare hade Stenungsund två femmannastyrkor i beredskap, en togs bort.
De två som ligger i beredskap för förstärkningslarm finansieras delvis av kemindustrin på orten. Det är vid larm till industrierna och byggnadsbränder, som förstärkningen används. För att bemanna snabbinsatsstyrkan krävs fem brandmän.

Snabbinsatsstyrka

Två man 07-22 vardagar och 07-16 lördagar. Övrig tid har en man bilen med hem och beredskap i hemmet.

Styrkans mål

  • Genomföra räddningsinats – ha kommunens spetskompetens inom D-HLR, akutsjukvård, räddning hög höjd, räddningsfrånkoppling, vatten- och islivräddning. Kunna utföra rök- och kemdykning.
  • Förbereda räddningsinsats – genomföra träning/utbildning för sig själva och deltidsbrandmän.
  • Utbildning och information – på skolor, företag och för allmänhet.
  • Aktiv orientering – skapa insatskort för större objekt, identifiera olycksrisker.
  • Deltagande vid evenemang – synas och vara behjälplig, identifiera olycksrisker.
  • Ökad vattensäkerhet, trafiksäkerhet och brandsäkerhet – informera allmänhet, identifiera risker, samarbeta med intressenter.
  • Underhåll av fordon och materiel.