Erfarenhet

”Dammexplosion” och omfattande samverkan vid torv- och skogsbrand

Det som först såg ut som en mindre brand i en torvtäkt utanför Hyltebruk, växte snabbt till en omfattande insats som pågick i drygt en vecka.

Branden berörde flera kommuner och län, och krävde resurser från åtta räddningsledningssystem, nationella resurser från MSB, flygstöd från Kustbevakningen samt ytterligare stöd från en rad aktörer.

Flera av de senaste årens större skogs- och markbränder i södra Sverige har inträffat tidigt på säsongen, exempelvis i Hästveda 2019 och Markaryd 2023. Torvbränder i kombination med kraftig vind har ofta lett till snabb och omfattande spridning, ibland upplevd som en dammexplosion. Så var även fallet vid branden i Kråkeryd.

Fredagen den 16 maj inkom larm om brand i en torvtäkt, fem kilometer nordväst om Hyltebruk i Halland. Det som först såg ut som en mindre brand växte snabbt till en omfattande insats som pågick i nio dagar.
Intensiteten ökade de första tre dagarna, planade ut under de följande tre och minskade från dag sju.

Branden omfattade cirka 140 hektar i Hylte och Gislaveds kommuner och krävde resurser från åtta räddningsledningssystem, nationella resurser från MSB (helikoptrar och nationell depå), flygstöd från Kustbevakningen samt stöd från länsstyrelser, Trafikverket, Polisen, Försvarsmakten och frivilliga med flera.

Branden tros ha startat i en maskin och spred sig snabbt inom täkten och vidare ut i skogen. Eftersom platsen låg på gränsen mellan Hallands och Jönköpings län enades de två aktuella vakthavande räddningscheferna om att ledningssystem Halland skulle leda insatsen, medan resurser delades med Räddningstjänstsamverkan Småland-Blekinge. Skadeplatsen förstärktes med extra styrkor, helikoptrar, skogsbranddepå och stab.

Branden spred sig tidigt över en järnväg, vilket ledde till beslut om trafikstopp. Röken försvårade arbetet och orsakade ett stort antal samtal till 112, även från kusten vid Frösakull, nästan sju mil bort. Detta bidrog till att ett viktigt meddelande till allmänheten (VMA) utfärdades.

På fjärde dagen tillfördes resurser från Västra Götaland och Räddningstjänsten Skåne Nordväst, vilket gav totalt åtta ledningssystem i samverkan. Ledningscentralen i Göteborg stöttade som nav för koordinering av resurser från Västra Götaland, och dialog fördes även med vakthavande räddningschef i Skåne för att säkra uthållighet.
Ledningsplatsen byggdes upp med avlösning, mat, dryck, toaletter, bränsledepå, transporter och övernattning för personal inrättades på LV6 i Halmstad. Här bidrog Försvarsmakten och frivilligorganisationer på ett värdefullt sätt.

Från dag sju kunde insatsen trappas ned. Ledningssystem Halland och Räddningstjänstsamverkan Småland-Blekinge tog över resursförsörjningen och brandhundar användes för att lokalisera glödbränder. Räddningsinsatsen avslutades formellt dag nio, lördagen den 24 maj.

Efterbevakningen sköttes av verksamheten som driver torvtäkten, medan återställning av material hanterades i Hylte kommun med stöd från ledningssystem Halland. Insatsen följs nu upp genom enkäter och en olycksutredning med fokus på ledning och samverkan.

Olycksutredningen genomförs av Räddningstjänsten Storgöteborg och väntas klar i början av 2026.