Nyhet

Konceptet Första insatsperson ifrågasätts

När räddningschefen ville dra in den så kallade Fip-bilen i Heby kommun av bland annat arbetsmiljöskäl blev det kraftiga protester, och förändringen är nu pausad.

Men åsikterna om de populära småenheterna går kraftigt i sär – inte bara i  Västmanland.

– Den har kanske inte gjort så stor nytta som vi trodde när den infördes för drygt tio år sedan, säger Andreas Fernros som leder den gemensamma Räddningstjänsten Sala-Heby.

Han låter försiktig efter en höst i hetluften och förslaget om att dra in den så kallade Fip-enheten i Heby kommun.

Att placera en ”första insatsperson” i en ensam brandbil som kör direkt till larmadressen i väntan på den övriga styrkan har fått ett stort genomslag över landet, men ledningsgruppen för Räddningstjänsten Sala-Heby upplevde att de negativa konsekvenserna för verksamheten blev för stora.

Eftersom det är befälet som åker i den omdiskuterade Fip-bilen lämnas den övriga styrkan ensam – på stationen inför val av utrustning och under själva utryckningen då insatsen ska planeras. Dessutom blir det nu föraren av släckbilen som ska sköta kartläsning och radiokommunikation under utryckningskörningen medan rökdykarna klär sig i baksätet.
– Det handlar om både kompetens och arbetsmiljö. Vi kan vinna på Fip initialt men anser att värdet av en samlad styrka där chauffören koncentrerar sig på att köra väger över, förklarar räddningschefen Andreas Fernros.

Men hans argument har knappast räckt till. Protesterna i Heby blev kraftiga med mediauppmärksamhet och namninsamling till stöd för Fip-bilen.

Vi kan vinna på Fip initialt men anser att värdet av en samlad styrka där chauffören koncentrerar sig på att köra väger över,
Andreas Fernros

Att valet närmar sig för Hebys politiker har också spelat in, berättar Andreas Fernros, som nu satt förslaget på paus i väntan på ytterligare en analys av frågan.
Det finns starka åsikter om det populära Fip-konceptet långt utanför Sala och Heby.
Där förespråkare menar att en ensam resurs kan göra åtminstone något i väntan på förstärkning, menar fackförbundet Kommunal att arbetssättet
ger en falsk trygghet som friserar kommunernas insatstider.
– Med stora versaler, vi är emot Fip, säger Mikael Svanberg som är förbundsombudsman med ansvar för frågor som rör räddningstjänsten.

Kommunal hävdar att det finns krafter som vill flytta räddningstjänstens uppdrag till civilsamhället, med bristfällig utbildning och ensamarbete. Civil insatsperson (Cip) är ett upprörande exempel, menar Mikael Svanberg.

Hur farligt arbetet i blåljusverksamhet kan vara har uppmärksammats i samband med det dödliga överfallet på en ambulansmedarbetare i Nordanstig under hösten.

Riskmiljöerna är för komplexa för att säga att det är tryggt att skicka ut personerna ensamma.
Mikael Svanberg

Fackförbundet Kommunals kritik omfattar även arbetsmiljön för exempelvis Fip-medlemmar.
– Riskmiljöerna är för komplexa för att säga att det är tryggt att skicka ut personerna ensamma. Det är inte okej att skicka individer på ensamjobb till okända positioner och utsätta dem för den här typen av stresspåslag, säger Mikael Svanberg.

Hos fackförbundet Brandmännens Riksförbund är tongångarna annorlunda.

Magnus Krantz som är central ombudsman och förste vice förbundsordförande menar att Fip kan göra stor skillnad och till och med vara helt avgörande i vissa situationer, men påpekar att det krävs noggranna förberedelser för att införa verksamheten och en tydlighet
kring vilka larm Fip ska åka på.

– Man ska ha utbildning och yrkeserfarenhet för att framföra Fip och de signaler vi får är att det fungerar tillfredsställande. Hade våra medlemmar farit illa hade vi fått kännedom om det. Jag vet en person under mina år på central nivå som valt att sluta köra Fip på grund av psykosocial miljö, säger han.

Magnus Krantz säger att han utgår från att Fip inte skickas ut på hot om suicid men också att Brandmännens Riksförbund kommer att kräva bättre förutsättningar och säkerhet framöver, även om han ännu inte vet hur.
– Men det handlar bland annat om lagstöd för flaggning av
riskfyllda adresser, dirigeringsrutiner och inte minst uppdaterade arbetsbeskrivningar, förklarar han.

Man ska ha utbildning och yrkeserfarenhet för att framföra Fip och de signaler vi får är att det fungerar tillfredsställande.
Magnus Krantz

Diskussionen om räddningstjänstens utformning lär fortsätta.  Rekryteringsproblemen när det gäller deltidsstyrkorna är väl kända och fackförbundet Kommunals Mikael Svanberg menar att kommunerna, med dagens omvärldsläge, måste förbättra anställningsvillkoren eller till och med överväga att anställa heltidsbrandmän.

I ledningen för Sala-Heby Räddningstjänst har man börjat fundera på en alternativ och konkret lösning om det inte går att dra in Fip-bilen och samla ihop styrkan som man önskar, berättar Andreas Fernros.

– Vi ser över om det går att bygga om släckbilen. Genom att flytta knapparna på instrumentpanelen närmare föraren så blir det en viss förbättring av arbetsmiljön för chauffören.