Reportage

Evighetsbilen ett klipp

Brandmännen klipper sönder lastbilen för att öva avancerad losstagning.

Dagen efter är Volvon återställd likt grisen Särimner och nästa insatsstyrka kan gå loss med verktygen.

GÖTEBORG
– Vi kan använda lastbilen för övning i tio år. Minst, säger Jörgen Uhrbom, trafikinstruktör vid räddningstjänsten Storgöteborg.

Volvo erbjöd räddningstjänsten några moderna lastbilar som enbart gått som testfordon, för att öva losstagning med.

Storgöteborg har 16 arbetslag som ska behärska avancerad losstagning, nivå 3, som innebär tunga fordon och komplicerad losstagning.

– Men om det första arbetslaget klipper sönder lastbilen, vad ska då de övriga 15 öva på?
Jörgen Uhrbom

– Men om det första arbetslaget klipper sönder lastbilen, vad ska då de övriga 15 öva på? Jag tänkte att det här får vi inte slarva bort, och fick idén om en evighetsbil, säger Jörgen Uhrbom.

Sagt och gjort.

Uhrboms idé blev verklighet med hjälp av brandmän i Kungsbacka och Lindome som modifierade fordonet. Nu har samtliga 16 arbetslag övat och lastbilen är fortfarande välmående.

Skälet är att det är arbetsflödet som Storgöteborg vill öva. Att insatsstyrkan gör rätt saker i rätt ordning. Tillvägagångssättet ska vara självklart när man står på en riktig olycka.

– Då ska brandmännen inte behöva tänka så mycket. De ska veta hur de säkrar fordonet mot rullning, stabiliserar hytten och arbetsflödet för att få ut föraren.

Vilken kraft det är i att klippa av en stolpe eller bända upp en dörr är inte intressant i övningen och skulle dessutom förstöra lastbilen.

Därför har man med några fyndiga lösningar skapat evighetslastbilen.

  • En bit av framrutan har sågats bort och ersatts med en plastlåda där en masonitskiva placeras. Under övning sågas masonitskivan sönder.
  • Ett stativ har svetsats fast vid främre stolpen. I det placeras en trästav som figurerar stolpe och klipps av.
  • Framför förardörren har gjorts en konstruktion där gångjärnen kan bändas loss utan att något förstörs, förutom de två spikar som sitter som sprintar i gångjärnen.
  • Dörrens låskolv är ersatt med en tredje spik som sitter i karmen och där dörren kan trädas in.
  • För att inte släppa 70 kilo dörr till marken har det fästs en anordning så att dörren kan firas ner till marken.

– Det går åt tre spik, en träbit och en masonitbit. Varje övning kostar runt 15 kronor.

  • Fejkad sågning av ruta Brandbilens vindruta öppnas, men en del av rutan har ersatts av masonitskiva och ”rutan” kan sågas gång efter gång. FOTO: RSGBG
  • klipp som sparar bilen Gångjärnen kan bändas loss utan att de förstörs. En trästav figurerar främre vänstra stolpen, klipps av och ersätts. Foto: PER LARSSON

Tycker brandmännen det är ett realistiskt sätt att öva när de inte får gå loss med sina verktyg på riktigt?

– Absolut. De reagerar mest på att det är krångligare än de trodde att få ut en patient ur hytten. Misstänker man rygg- och nackskador blir det än mer komplicerat. Det går också att ställa bilen i ett dike för att göra arbetet mindre bekvämt.

Kunskap om helheten och i vilken ordning moment ska göras kan vara avgörande för att inte riskera att skapa problem i nästa steg.

– Många har svårt att se en bit in i insatsen, varför det blir som det blir när man gör som man gör. Det har inträffat att en kil placerats för att stabilisera fordonet, men att den i ett senare skede hindrar möjligheten att öppna dörren. Man måste också tänka till om var arbetsplattformen placeras för att inte vara i vägen i nästa moment.

När fordonet stabiliserats ska det, om det behövs, förberedas för att kunna dra hytten med kätting.

– Det finns efter krock risk att hyttfästen släppt. Drar man då vippar hela hytten framåt. Vi gör alla moment för att säkra hytten fram till kättingdraget.

Arbetsflödet fortsätter med att såga upp rutan, klippa av stolpen och få loss dörren. Därefter ska den skadade ur hytten, vilket kan kräva olika åtgärder på grund av hur svårt skadad denne är.

För Jörgen Uhrbom handlar det bara om att göra rätt, snabbheten prioriteras inte.

– Men när rätt flöde tränats in och osäkerhet försvinner kommer det att gå fortare och fortare. Får arbetslaget in en ny person ska de boka ny övningstid här, så att alla är med på banan.

Jörgen Uhrbom tror att lastbilen kommer hänga med länge som losstagningsobjekt.

– Det som kan sätta stopp är att lastbilen blir omodern. Men Volvo har sagt att chassit på de här bilarna inte kommer ändras under de närmaste tio åren.

Särimner-bilen på Färjenäs övningsområde hinner återuppstå många gånger.

God relation ger övningsmöjligheter