Nyhet

Elin kombinerar uppdragen

Frisören, kantorn och elev- assistenten, alla är de brandmän. Under brandman på jobbet-dagen i september fyllde de Instagram, lokalradion och tidningarna.

Damfrisör Elin klipper iklädd brandmannakläder

Nästa år vill initiativtagaren Marcus Wallén att kampanjen ska få ännu större genomslag.

Totalt är de fler än 10 000, de som är räddningstjänstpersonal i beredskap, alltså brandmän vid sidan av sina ordinarie arbeten.

På många håll är det svårt att rekrytera nya deltidsbrandmän, och det var ett av skälen till att RRB (Räddningstjänstens riksorganisation för beredskapsfrågor, tidigare Glesbygdsklubben) i fjol tog initiativ till brandman på jobbet-dagen.

– Vi blev inspirerade av Hemvärnets "uniform på jobbet-dagen" och ville göra något liknande, berättar Marcus Wallén, inre befäl på Samhällsskydd Mellersta Skaraborg och ordförande i RRB.

Inför premiärdagen 2019 hann RRB bara knyta till sig tre räddningstjänster.

– Ändå fick vi en överväldigande respons.

Inför årets datum var dagen redan etablerad och många fler ville vara med.
Räddningstjänsterna skickade ut pressmeddelanden. Tidningar och lokalradiostationer runt om i landet nappade och gjorde reportage om brandmännen som delar sin tid mellan olika yrken. På Facebook och på Instagram postades bilder på brandmän i udda miljöer.

Frisören Elin Kyrksjö i värmländska Charlottenberg var en av dem som syntes på bilderna. Från början var det hennes kund Elin Balkåsen, som också jobbar på räddningstjänsten, som tyckte att Elin Kyrksjö skulle vara med.

Bilderna när frisören står och klipper iförd larmställ väckte en hel del uppmärksamhet och är förstås arrangerade, men de veckor som hon har jour brukar hon ha på sig en t-shirt med texten Elin, brandman.

Hon har varit brandman sedan 2012 och gör gärna reklam för uppdraget.

– Jag älskar att jobba med människor, och jag tycker om adrenalinkicken med larmen. Här har vi många IVPA-larm (i väntan på ambulans) och det är väl de jag tycker är mest intressanta.

Jobben har en del likheter, tycker hon.

– Det är lite psykologaktigt, både att lyssna på kunder som man klipper och att sitta med människor som har råkat ut för olyckor. Som brandman håller man ju inte alls bara på med att släcka bränder, det handlar ju mycket om att ta hand om personer.

Sedan några år tillbaka är Elin Kyrksjö egen företagare. Det underlättar när hon ska få ihop det med brandmannajobbet.

– Det var svårare när jag var anställd och jobbade i köpcentret med drop-in-kunder. Nu har jag mest fasta kunder som vet att det kan hända att jag har jour. Jag kan styra bokningen så att jag bara har klippningar i jourveckan. Det går alltid att klippa klart i efterhand, om jag har berättat för kunden i förväg att jag kanske måste försvinna en stund, men jag kan inte göra färgningar, för då går det inte att bryta mitt i.

Fotot på den brandmannaklädda frisören är ett exempel på den kreativitet som flödade under Brandman på jobbet-dagen.

– Många vidareutvecklade vår idé. Det var extra glädjande att kommunerna engagerade sig mer än förra året. Vi hade politiker som uttalade sig om deltidsbrandmännens insats och kommunens kommunikatörer tänkte till med rörliga bilder, det gjorde mycket för genomslaget. Deltidsbrandmännen är inte bara en fråga för räddningstjänsten, det är i högsta grad en kommunal angelägenhet, säger Marcus Wallén.

Magnus Wallin, som fram till nyligen var räddningschef i Norrtälje där även Marcus Wallén jobbade tidigare, tror att kampanjen — som en av flera viktiga insatser — har spelat roll vid rekryteringen.

– Vid höstens rekryteringsrunda hade vi fler sökande än någonsin. Vi har till och med en kö av lämpliga sökande, och nästan 30 procent av våra nyanställda är kvinnor.

Nästa års brandman på jobbet-dag infaller den 7 september. En tanke är att den ska rikta sig mer mot huvudarbetsgivarna.