350 ton till Malawi - sista broinsatsen
350 ton skeppas till Malawi.
– Det blir den sista broinsatsen, säger Björn Johansson, MSB.
Tonvis med bromaterial har legat vid MSB i Kristinehamn. Material som donerades från Försvarsmakten för ett antal år sedan.
Men materialet blev liggande – en bortglömd biståndsresurs. MSB lade då ut broarna till försäljning via Kvarndammen. En bro hann säljas, men så blev det till slut aktuellt med en insats.
– Fem broar har skickats till Malawi där översvämningar förstört broar. Lokala myndigheter ansvarar för bygget, vi har två broingenjörer på plats som stöd för arbetet, säger Anton Antonov, ingenjör och broansvarig vid MSB.
MSB ska avveckla förrådet av broar, bland annat för att det är en kostsam verksamhet både för underhåll och att skeppa iväg materialen.
Det är så kallade Bailey-broar i stål som skeppats från Göteborg till Beira i Mocambique och därefter med lastbil till Malawi. Insatsen finansierades av Sida. Varje färdigbyggd bro är 36 meter lång, 3,2 meter bred och tål belastning på 45 ton. En bro väger 65 ton, men det tyngsta elementet bara 250 kilo.
– Bron ska kunna byggas med handkraft, säger Anton Antonov.
För att skicka fem broar och två lanseringsnosar, konstruktion för att få broarna på plats, går det åt 42 containrar. Transporten av broarna är dyrare än deras värde. Fast på plats kan de bli ovärderliga.
I Kristinehamn tar det ungefär en vecka att packa in material för en bro i åtta containrar.
– Byggtiden på plats kan vara fyra-fem dagar om man är erfaren och har tio-tolv personer igång. Men till det kan komma behov av fundament. Varje brosida kräver ett fundament om fem-sex kubikmeter cement.
De fem broarna skickades från Sverige under sommaren. Kvar i Kristinehamn finns nu två broar.
– WFP, FNs livsmedelsprogram, har efterfrågat de två sista broarna för insatser i Afrika. Om de inte blir av kommer broarna att säljas. Någon mer broinsats blir det inte, säger Björn Johansson.