Reportage

Letar Nordenskiölds vrak vid Grönland

1878 startade Adolf Erik Nordenskiöld en expedition för att finna Nordostpassagen. I sommar deltar Linnéa Grahn, brandman i Karlstad, i en expedition till Grönland för att finna Nordenskiölds sjunkna fartyg Vega.

– Historiskt är det här en milstolpe, men kanske något bortglömd. Vi hoppas lokalisera fartyget som kan ligga på 500 meters djup, säger Linnéa Grahn.

Det är äventyraren Ola Skinnarmo som startar en marinarkeologisk expedition. Linnéa Grahn har rest med Skinnarmo tidigare, bland annat när prins Albert av Monaco skulle åka hundspann sista breddgraden till Nordpolen och för fyra år sedan var hon med på delar av resan när Skinnarmo följde Nordenskiölds rutt genom Nordostpassagen.

– Tidigare har jag varit koordinator och skött verksamheten runtomkring. Nu är jag med som renodlad expeditionsdeltagare, det ska bli kul.

Vraket ska ligga 100 sjömil från Mellvillebukten vid nordvästra Grönland.
– Vi har positionen var Vega förliste. Eftersom fartyget sjönk snabbt är förhoppningen att det ligger rakt ner.

Adolf Erik Nordenskiöld lämnade Stockholm 1878, seglade runt Skandinavien, norr om Ryssland och blev den förste att både finna och ta sig igenom Nordostpassagen. Det var inte en resa utan problem.

Vid Tjuktjerhalvön i östra Ryssland fastnade Vega i packis och där satt man i tio månader. I juli 1879 släppte isens grepp och Vega kunde till slut seglas genom Berings sund ner i Stilla havet.

Hemfärden gick sedan via Asien och Medelhavet. 24 april 1880 anlände Nordenskiöld Stockholm under stor uppståndelse.

Vega såldes sedan till ett skotskt rederi som använde fartyget för dess ursprungliga syfte, val- och säljakt. 1903 förliste Vega utanför Grönlands kust.

18 juni seglar Skinnarmos expedition från Stockholm mot Grönland med Martin Jakobsson, professor i maringeologi vid KTH, som en av deltagarna.
– Vi kommer att använda en undervattensrobot som kan gå djupare än 500 meter, den ska scanna av havsbotten för att finna Vega, berättar Linnéa Grahn.

Själva eftersökningsarbetet ska ske under några veckor i augusti. Poängen med resan är att lokalisera fartyget. Lyckas det är nästa steg att skapa intresse för att bärga Vega.

Resan kan bli tuff. Men Linnéa Grahn har varit med förut och vet vad hon kan vänta sig.
– Allting på fartyget tenderar att röra sig och måste bindas fast. Själv måste man på däck hela tiden hålla i sig i något och blir som trebent. Men man vänjer sig. Det tuffaste är om man blir sjösjuk för länge, det tar på krafterna.

Linnéa grubblar inte över hur hon ska klara själva resan, men kanske hur hon ska klara att träna på ett fartyg som är 17 meter från för till akter.

Hon tränar nämligen för VM i multisport i Costa Rica i december. Linnéa Grahn är en av fyra tjejer från Karlstad i ett helt kvinnligt lag, det enda i Europa. En multisporttävling pågår i sju dagar, för det krävs träning. Normalt kör hon 15 timmar i veckan.
– Jag har bett min gamla friidrottstränare om ett träningsprogram anpassat för ytorna på fartyget. Vi får se vad det blir.