Reportage

Lär ut brandkunskap i Indien

You tube-filmer och Bamses brandskola. Hjälpmedel när barn i Bangalores slumområden får brandkunskap.

– En fantastisk utmaning och jätteroligt, säger Henry Linnsén.

Henry Linnsén har utbildat 250 elever och deras lärare i årskurs 2-10 i enkel brandkunskap och förebyggande brand.

– Utifrån ett västerländskt perspektiv finns massor att göra. Kunskapen om bränder och risker är generellt sett väldigt låg, säger han.

Henry Linnsén är brandingenjör, har jobbat i Stockholm och Borås. 2015 flyttade han till Indien, sambon som jobbar på Volvo hade fått utlandskontrakt i Bangalore.

Förra året fick Henry volontär-visum och via en internationell klubb som sponsrar frivilligorganisationer fick han kontakt med en skola.

Henry Linnsén började med att ge sig ut i tiomiljonersstaden Bangalores slumområden. Pratade med folk och tittade in i hemmen för att bilda sig en uppfattning om vilken nivå utbildningen skulle ha.

– Många av barnen hade aldrig sett en brandsläckare, än mindre visste de hur den fungerar. De visste heller inte vilket nummer de ringer för att larma.

Henry Linnséns utbildning har pågått sedan juli. Han använder You tube för att visa instruktionsfilmer, Bamses brandskola har blivit populär.

Barnen har fått lärt sig vikten av att stänga dörren, krypa under brandrök i form av ett lakan.

Lektionerna avslutas med frågesport som repetition av det som gåtts igenom och alla får en penna i pris.

– Responsen är livfull. Barnen är inte vana dialog under lektioner, men här får de interagera. Om jag är ensam med dem tar de gärna chansen att utmana disciplinen. De har inte den respekten för mig och det är min utmaning att skaffa den.

En av de vanligaste riskerna i hemmen är gasolflaskor, som använts frekvent i matlagningen, och vars anslutningar ofta sett sina bästa dagar.

– De blev chockade när jag på film visade hur en flaska kan explodera. Samtidigt har man i Indien rutiner för hur man släcker en brinnande gasolflaska. De lägger en blöt trasa eller filt över, stänger ventilen när branden slocknat. Det är inget vi lär ut i Sverige, men vi kanske behöver lära oss eftersom gasol​användning blir vanligare.

Stekolja använts också flitigt i Indien. Henry Linnsén visade en brand under matlagning och frågade om någon i klassen sett en sådan.

– I en klass på 50 elever kanske en fjärdedel räckte upp handen, men ingen av dem visste att man inte får använda vatten för att släcka.

Han har även besökt två hem för barn som blivit utsatta för olika former av övergrepp. På hemmen sover barnen på övervåningen. Alla dörrar är låsta, fönster gallerförsedda, trapphusets gallerdörrar låsta nattetid.

– De har så klart varken brandlarm eller brandvarnare. Brandsläckare finns, men personalen vet inte hur den ska användas. Två dagar innan jag utbildade på första hemmet såg jag ett inslag om en brand på en skola i Malaysia. Det som skrämde mig var att förutsättningarna var exakt de samma.

23 elever och två vuxna dog i Malaysia-branden. Linnsén köpte en brandvarnare till hemmet att sätta upp på lämpligt ställe, som en början.

Ser skolan din utbildning som viktig?

– Kan inte säga att jag är prioriterad, får mer ta den tid som blir över. Men hon som driver skolan är intresserad och har ju sett till att släppa in mig i utbildningen.

Nästa steg för Henry Linnsén är att lära skolbarnen första hjälpen, därefter ta sig an föräldrarna och ge dem samma kunskap. Han är utbildad lärare i Qigong och har även planer på att träna barnen i mental koncentration.

– För att se hur det kan påverka deras studieresultat.

Tillvaron i Bangalore är en resa i livet för Henry Linnsén. Samhällets ordning under kaos, som han beskriver det, har tränat det egna tålamodet.

– Och de nedärvda fördomar jag hade om hur eländigt människor här lever har bemöts av barnens livsglädje. Livet spelar i deras ögon, jag blir tårögd. Det är skönt att krossa egenbyggda myter, jag lär mycket om mig själv.