Den här webbplatsen använder cookies för att ge dig en så bra upplevelse som möjligt. Genom att klicka på "Jag förstår" samtycker du till att cookies används. Jag förstår, stäng

"Samlandet har spårat ur"

Kärleken till gamla Volvobilar fick holländaren Janko Koen att flytta till Sverige.
Nu har han en egen vagnpark med pensionerade utryckningsfordon i Garsås utanför Mora.

Publicerad: 2020-09-28

  • ”Brytpunkten” hemma på gården ser autentisk ut, och nu har filmindustrin visat intresse för Janko Koens samling. Foto: Anna Hållams
  • Efter att ha kommit över en av de dieselbilar polisen testade under 80-talet, spårade samlandet ur, säger Janko Koen, till vardags byggledare inom anläggning hos Afry. Foto: ANNA HÅLLAMS

– Samlandet har spårat ur, skämtar han när Tjugofyra7 gör ett besök bland de välvårdade klenoderna.

Lack, krom och blåljuskåpor blänker på parkeringen utanför den gamla lanthandeln i Garsås strax intill Siljan.

Här bor holländaren Janko Koen som efter att ha pendlat till Volvoträffar i Sverige kom till slutsatsen — det var bättre att flytta hit.

– Det kändes som att jag kom hem, förklarar han på dalmål uppblandat med en gnutta holländsk brytning. Redan där är hans berättelse spännande, och den blir inte mindre fascinerande när vi kommer in på bilarna som står prydligt parkerade framför huset.

För – efter att ha börjat med en militär Volvo 145 som vinterbil kom Janko (via en Duett och en Amazon) över en gammal 245:a som visar sig vara en av de dieselbilar Polisen testade i början av 80-talet.

– Den svarta lacken är fortfarande original men allt annat var borta, den har "gått på raggen" med vit skinnklädsel, berättar Janko som har träffat en av de konstaplar som tjänstgjorde i bilen i Storuman och fått till sig anekdoter som förklarar varför myndigheten ratade dieseldrift.

– Bilarna startade inte på vintern när skotern stod på släpet, de var helt enkelt för slöa.

Men startar gör den nu, vagnparken ska vara besiktigad så att man kan köra när man vill, förklarar Janko.

Sedan "spårade det ur", beskriver han. Samlingen på gården växte. En polisbil med "hockeyklubba" från 1989 tillkom. Den har gått 41 000 mil och var med om ett uppmärksammat trippelrån i Älvdalen.

Från Holland (!) kom en Volvoambulans som haft beredskap hos Röda Korset. Den har rullat 13 000 mil och fått byta skepnad till en gammal Morabil med hjälp av fotografier och personal i den lokala ambulanssjukvården.

Det senaste objektet är en Volvo 245 GLT brandbefälsbil som gått i Arjeplog och Boden men fått en logga från Mora på sidan och blivit så lyckad att ett schweiziskt företag nu vill göra en modellbil av den.

– Jag har fått se bilder på prototypen och det ser riktigt bra ut, säger Jankooch nämner hjälpen han fått från brandkåren i Mora. Bilen har gått 39 000 mil och är renoverad från "mycket risigt skick", berättar Janko.

– Man kan inte utrusta bilarna utan att få hjälp. Jag letar på nätet och reser över halva landet för att hämta utrustning, förklarar han och tillägger att han fortfarande söker efter kläder, tillbehör och annat till samtliga bilar.

Bilarna väcker förstås uppmärksamhet och minnen. Särskilt polisbilen som tjänstgjort i trakten i tio år. "OTP har jagat mig!" är en kommentar.
"Brytpunkten" utanför huset ser verkligen autentisk ut och mycket riktigt har filmindustrin hört av sig. Bli inte förvånade om Jankos bilar dyker upp i något 80-talsdrama framöver.

Bakom huset står en gammal vägverksbil och väntar på renovering. En mattgrön militär Volvokombi och en blek blå Volvotaxi med gul skylt och fasta reklamflaggor på taket får också plats bland husen i den vackra byn.

Allt är inte utryckningsfordon, och när vi ska gå visar det sig faktiskt att det är en bil utan blåljus som ligger Janko varmast om hjärtat.

Kronjuvelen i hans samling är nämligen undangömd inomhus — en klassisk Volvo P1800.

– Den är mitt största intresse, den enda bilen som aldrig kommer att säljas, skrattar han. Resten är en prisfråga!

Johan Wangström
blog comments powered by Disqus
Om tidningen

Tjugofyra7 bevakar utvecklingen inom MSBs ansvarsområden och ska stimulera till debatt i dessa frågor. Enbart Ledaren är att betrakta som MSBs officiella linje.

Tillgänglighetsredogörelse

Kontakt
Redaktionen