– Det viktiga är att de som medverkar förstår hur de ska kommunicera i programmen och att man inte ställer upp på vad som helst utan förstår att det här gör vi för att förmedla någonting som har med samhällssäkerhet att göra.


Tittarna vill se mer än utryckning.
– Jag har märkt att programmen inte blir mindre populära för det. Eftersom det förekommer ganska mycket förebyggande och vi har högre tittarsiffror än konkurrenter förstår vi att människor vill ha den informationen.


Hon har jobbat med programtypen sedan tidigt 1990-tal och tror att den här sortens TV alltid kommer att vara av intresse för allmänheten.


– Det är för att man visar hur det går till bakom kulisserna inom områden som normalt drar till sig uppmärksamheten. Kritiker tror att man är blodtörstig, men min uppfattning är att intresset kommer av en strävan efter trygghet. Man vill se och få bekräftat att säkerheten fungerar. Kvällstidningsrubriker om när brandbilen kom för sent osv skapar inte trygghet, säger Malin Kvist, som tycker det är självklart att räddningstjänsten ska medverka.


– Använd tv för att nå ut med era budskap. Det gynnar alla.