Helikopterfrågan har diskuterats flitigt efter skogsbranden. Vid skogsbrandsseminariet i Ramnäs berättade Sven Stenvall, pilot och delägare till Kallaxflyg, om sina mångåriga erfarenheter från naturskyddsbränningar och skogsbrandssläckning.


Hans uppfattning är att det är ekonomin som gör att räddningschefer tvekar om helikopterresurser. Man avvaktar först möjligheten att få försvarets helikoptrar.


– En militärhelikopter kostar fantasisummor. För samhället som helhet blir det mycket billigare med privata lösningar som finns nära till hands, säger Sven Stenvall.


Hans råd till landets räddningsledare är att inte vänta tills det börjat brinna utan ta kontakt med de lokala helikopterföretagen för att träffas och lära känna varandra. När branden inträffat är det viktigt med en tidig kontakt.


– Slå en signal och förvarna om att ni har en skogsbrand och det kan bli så att ni behöver vår hjälp. Då är vi förberedda för vi måste göra iordning bränsle och utrustning, kanske måste vi plocka någon av helikoptrarna ur produktion. Får vi en förvarning kan vi mentalt ställa in oss på en omplanering och framförallt få tag i piloter som har erfarenhet från skogsbrandsläckning.


Sven Stenvall anser att samordningen mellan räddningstjänsten och helikopterföretagen behöver stärkas. Samspelet mellan insatsledingen och piloten är avgörande för att man ska få ut nyttan med helikopterresursen.


– Det krävs utbildning och kunskap även hos piloterna. Det finns ett antal helikopterpiloter som är jätteduktiga men det finns lika många som är dåliga.


Trond Renå, pilot på Jämtlandsflyg med lång erfarenhet från skogsbrandsläckning, gick i våras en skogsbrandsutbildning med bland annat kanadensiska instruktörer.


– Vi ville tänka utanför boxen, öka kompetensen. Man har ju sett att det ger inte så mycket att bara vara där och släppa vatten. Det är viktigt att förstå hur en brand beter sig och utvecklas.


Han deltog inte själv i släckinsatsen i Västmanland men av det han sett från TV-bilderna var inte helikopterinsatsen optimal.


– När sikten blir dålig på grund av den kraftiga rökutvecklingen är det farligt med mer än tio helikoptrar på ett så litet område. Man kan inte bara plussa på med mängder med helikoptrar, det blir ett logistikproblem.


Det märktes också att en del piloter saknade erfarenhet. Det krävs en viss teknik för att få ut effekt av vattensläppet.


– Framför vattnet blir det mycket luft som sprider flammorna innan vattnet kommer, så om du gör det här fel, gör du bara saker och ting värre. Att stå ovanför och släppa vattnet rätt ner på branden är nästan helt värdelöst, säger Trond Renå.


Tomas Aronsson, som deltog i släckningsarbetet vid skogsbranden i Västmanland med skyddsavbränningar, gjorde samma observationer som Trond Renå om helikopterinsatsen.


– Helikoptrarna flög fram och tillbaka, huller om buller. Jag var uppe och flög vid tre tillfällen och vid två av tillfällena fick helikoptern väja för att de kom för nära varandra.


Helikoptern är ett viktigt stöd, men Tomas Aronsson varnar för en övertro.


– Helikoptrarnas uppgift är att trycka ihop brandfronten så att vi nere på marken kan släcka. I Kalla fakta sa en helikopterpilot att hade bara räddningsledningen hört av sig hade de släckt branden på tre timmar. Sånt kan man bara rycka på axlarna åt, så duktiga är de inte. En sån här brand kan inte släckas från luften.


Bengt Nilsson, räddningschef i Boden, som hade en mycket stor skogsbrand 2006 är inne på samma linje.


– Helikopterstödet är inte det viktigaste. Vi släcker mycket skogsbränder utan helikopter. Helikoptern är en viktig resurs i terräng du annars inte kommer åt.