Den här webbplatsen använder cookies för att ge dig en så bra upplevelse som möjligt. Genom att klicka på "Jag förstår" samtycker du till att cookies används. Jag förstår, stäng

Ergonomiska släckbilar i Revinge

MSB Revinge har tagit sin andra ergonomiska släckbil i drift.

Publicerad: 2019-12-09
På icke-ergonomiska släckbilar finns losstagningsmaterielen samlad längst bak i bilen. Här sitter skåpet framtill, kan sänkas och utrustningen står på kärror. Foto: MSB

Det är framförallt det sänkbara skåpet med två kärror lastade med losstagningsmateriel för trafikolyckor som gör de båda släckbilarna ergonomiska.

Det sänkbara skåpet minimerar tunga lyft och lyft i konstiga vinklar. Kärrorna med losstagningsverktyget gör att man slipper bära och kan rulla iväg de verktyg som ska användas.

Förutom det sänkbara skåpet är bilen utrustad med en vinsch-arm för att kunna sänka ned PPV-fläkten. Bilen är också utrustad med däck som har en lägre profil än brukligt. Detta gör att bilen, är cirka 10 centimeter lägre när blåljusen är igång och handbromsen är i, vilket förenklar i- och urstigning.

Inspirationen till den ergonomiska släckbilen fick MSB Revinges fordonsgrupp på besök vid Høj-Taastrups räddningstjänst utanför Köpenhamn i Danmark 2015. Den första ergonomiska släckbilen togs i drift senhösten 2018.

MSB Revinges två ergonomiska släckbilar är de enda i Sverige. Både undervisande personal, studerande och besökare från räddningstjänster är positiva till släckbilarna.

blog comments powered by Disqus
Om tidningen

Tjugofyra7 bevakar utvecklingen inom MSBs ansvarsområden och ska stimulera till debatt i dessa frågor. Enbart Ledaren är att betrakta som MSBs officiella linje.

Kontakt
Redaktionen