Den här webbplatsen använder cookies för att ge dig en så bra upplevelse som möjligt. Genom att klicka på "Jag förstår" samtycker du till att cookies används. Jag förstår, stäng

"Sverige blir en hub för att bekämpa skogsbränder"

Svensk och europeisk skogsbrandsberedskap förstärks med två vattenskopande flygplan.

Publicerad: 2020-06-11

  • Sveriges skogsbrandsberedskap har förstärkts med två skopande flygplan som tar tre kubikmeter vatten, tre gånger så mycket som de flesta helikoptrar tar. Det är en EU-resurs som ska täcka in norra Europa. Foto: Gunno Ivansson
  • Den spanske piloten Eder Navacerrada visade planets kapacitet under pressträffen. Foto: Gunno Ivansson
  • — Redan 1994 var jag räddningsledare vid en av landets då större skogsbränder och räddningsledare nummer nio i kön för att få flygande resurser, berättar Anna Henningsson. Foto: Gunno Ivansson
  • — Skavsta är hemmabasen, men så snart vi ser brandrisker som gör det nödvändigt att placera dom nån annanstans kommer vi att välja andra positioner, berättar projektledaren Roger Gustafsson, MSB. Foto: Roger Gustafsson

Planen är placerade på Skavsta flygplats utanför Nyköping och är en EU-resurs som ska täcka in norra Europa.

De blev operativa 3 juni, samma dag som den nya resursen presenterades vid en pressträff på Skavsta flygplats.

— För mig som inrikesminister är det här en stor dag. Vi i Sverige är stolta över att få stå som värdar för två Fire Boss-plan som ska komplettera den kapacitet som vi erbjudit RescEu med sex helikoptrar. Nu blir Sverige en hub för kapacitet för att bekämpa skogsbränder i norra Europa och inte bara vi utan även övriga Europa har mycket att vinna på att få den ökade kapaciteten i norra Europa, säger Mikael Damberg, inrikesminister.

Han berättade att de två planen är kulmen på en process där Sverige successivt har byggt upp förmågan.

— Vi drog verkligen många lärdomar från skogsbränderna 2018. Våra kommunala räddningstjänster gjorde ett jättestort jobb under skogsbränderna 2018, men de visade också på en del svagheter i vårt system. En del av de svagheterna handlade om att ge MSB mer resurser och myndigheten har jobbat målmedvetet med att stärka den statliga extraresursen för att hjälpa de kommunala räddningstjänsterna.

MSBs generaldirektör Dan Eliasson berättade att de skopande planen är andra ledet i en trestegs-strategi.

— Första steget var helikoptrar och i fjol hyrde vi in tio helikoptrar. Nu har vi gått vidare med steg två och upphandlat lättare skopande plan. Det finns ett steg tre med större skopande plan och vi får se om vi kommer dit. Det ligger några år framåt i tiden och kostar lite mer pengar.

Anna Henningsson, räddningschef i Östra Blekinge, är otålig att få se den nya resursen i aktion.

— Redan 1994 var jag räddningsledare vid en av landets då större skogsbränder och räddningsledare nummer nio i kön för att få flygande resurser. Jag fick vända mig till Norge i det fallet. Sen dess har det hänt ganska mycket, men att stå här 26 år senare och se de är maskinerna med den stora kapaciteten.., de kommer att göra stor skillnad för oss som står nere på marken.

De två Fire Boss-flygplanen har en aktionsradie på 20 mil, ungefär så långt de når på en timme. De kan ta tre kubikmeter vatten.

— Skavsta är hemmabasen, men så snart vi ser brandrisker som gör det nödvändigt att placera dom nån annanstans kommer vi att välja andra positioner, berättar projektledaren Roger Gustafsson, MSB.

Upphandlingen är gjord på fyra år, 2020-2023 med option från och med nästa år på ytterligare två flygplan. Åren 2021-2023 kan det vara fyra flygplan.

— EU betalar 90 procent av vad vi kallar utvecklings- och beredskapskostnader. Vid användning i Sverige betalar MSB hela den operativa kostnaden. Vid en EU-insats tar EU även den operativa kostnaden genom RescEU, säger Roger Gustafsson.

Planen har sex piloter, tre svenska och tre från övriga Europa. De har beredskap 06-22 och ska kunna lyfta inom tre timmar. Beredskapen kan skärpas och då ska de vara i luften inom 30 minuter.

Gunno Ivansson
blog comments powered by Disqus
Om tidningen

Tjugofyra7 bevakar utvecklingen inom MSBs ansvarsområden och ska stimulera till debatt i dessa frågor. Enbart Ledaren är att betrakta som MSBs officiella linje.

Tillgänglighetsredogörelse

Kontakt
Redaktionen