Den här webbplatsen använder cookies för att ge dig en så bra upplevelse som möjligt. Genom att klicka på "Jag förstår" samtycker du till att cookies används. Jag förstår, stäng

Brandmän i skolorna är vuxna förebilder

Vilka vore bättre än brandmän på att utbilda högstadieelever i HLR och vattenlivräddning?
– Det blev så himla bra! Ungdomarna gillar att lyssna på andra än bara läraren, konstaterar Anna Bengtsson, idrottslärare på Centralskolan i Falköping.

Publicerad: 2020-10-02
Hur många får plats i en brandbil? Ganska många, visar det sig. Foto: Annika Lindqvist

Skolbrandmännen Niklas Hjelm och Malin Ljung svänger in på Kyrkerörsskolans skolgård. Eleverna flockas runt brandbilen: ”Hur många får det plats i bilen?”, ”Kan ni spruta vatten?”, ropar de.
Egentligen är de inte ovana vid brandbilar på skolgården. Skolbrandmännen har sju skolor som de besöker regelbundet, som en del av det förebyggande arbetet.
– När vi ändå är ute kollar vi att utrymningsvägarna är fria och att brandsläckarna inte är tömda, berättar Malin Ljung.

Att utbilda i brandskyddskunskap ingår också. Men det viktigaste är att skapa kontakt, att vara vuxna förebilder.
– Vi brukar prata mest om sånt som inte har med brand att göra. Vi försöker käka skollunch tillsammans med eleverna, och spela basket eller pingis, eller bara hänga lite i uppehållsrummet, säger Niklas Hjelm.

Om Niklas har lätt för att börja prata om vad som helst, så tycker Malin det känns lättare att ha en bestämd uppgift. Hon blev glad när idrottsläraren Anna Bengtsson kontaktade henne och frågade om brandmännen kunde ta hand om Centralskolans HLR-utbildning.
Årskurs åtta och nio kom till brandstationen och skiftlaget hjälptes åt att lära ut hjärt- och lungräddning och annat som hör till första hjälpen.
– När det var dags för vattenlivräddning i årskurs nio fick jag hjälp av brandmännen igen. Det är ju ganska avancerade moment och som ensam lärare kan det vara jobbigt att ha en hel klass. Det blev så himla bra! Ungdomarna gillar att lyssna på andra än bara läraren, säger Anna Bengtsson.

Uppdraget som skolbrandman har Niklas och Malin fått för att de är intresserade av det. Det bygger på eget engagemang, och är bara en liten del av deras arbetsuppgifter. Skolbesöken gör de under vanlig arbetstid. Om larmet går måste de omedelbart sticka.
Planen är att samarbetet ska fortsätta detta läsår, och byggas ut. De har bland annat pratat om att brandmännen ska lägga upp övningar till en friluftsdag.

I flera år har räddningstjänsten haft en ungdomsbrandkår. I år var brandkåren omvandlad till ungdomsstyrka, där också ambulans och polis ingick. Högstadieungdomarna träffades på brandstationen under skolloven och fick utbildning av blåljuspersonalen. På Kyrkerörsskolan har gruppen dessutom träffats en gång i veckan för att prata om säkerhet.
– De har gjort trygghetsvandringar för att kolla vilka platser på skolan som känns otrygga, säger kuratorn Tobias Åberg. Han har varit med och föreslagit vilka som ska ingå i gruppen, blandat skötsamma med lite stökiga, och blyga med mer utåtriktade.
Och när några elever i sexan hade saboterat brandsläckarna, följde tre äldre elever från ungdomsstyrkan med brandmännen ut i klasserna för att prata om varför släckarna behövs och hur förödande en brand kan bli.

Sommaren 2020 erbjöd ungdomsstyrkan för första gången kommunala sommarjobb åt ungdomar som gått ut nian. Två dagar i veckan var de på brandstationen, tvättade bilar, klippte gräs och hade fysträning. De andra tre dagarna var de ute på förskolor och fritidshem och platser där ungdomar samlas för att prata om hjärt- och lungräddning och hur man förebygger brand i hemmet.När vi träffas strax före sommarlovet är Maria Jamaa full av förväntan inför sommarjobbet.
– Det ska bli jätteroligt, och det är ett bra jobb. Jag vill bli brandman.

Annika Lindqvist
blog comments powered by Disqus
Om tidningen

Tjugofyra7 bevakar utvecklingen inom MSBs ansvarsområden och ska stimulera till debatt i dessa frågor. Enbart Ledaren är att betrakta som MSBs officiella linje.

Tillgänglighetsredogörelse

Kontakt
Redaktionen