Arkivet

Krisberedskapsveckan bytte fokus till corona

Krisberedskapsveckan bytte inriktning när kommuner och länsstyrelser blev hårt belastade av corona.

Fokus på krig och totalförsvar ändrades till allas ansvar att minska smittspridningen. Artister var med och manifesterade på instagram.

När kommuner och länsstyrelser hade svårt att planera och genomföra kampanjveckan 11-17 maj, beslutade MSB ta en ledande roll i genomförandet som till största delen genomfördes digitalt. Budskapet anpassades till situationen med fokus på människan som resurs.

Störst uppmärksamhet fick det att artister spelade direkt på Din säkerhets instagramkonto. Ett framträdande varje dag, bland artisterna återfanns Petter, The Mamas och Molly Sandén.

Målet för Krisberedskapsveckan blev att:

  • Allas insatser, ansträngningar och aktiva bidrag för att hantera krisen är nödvändiga, sedda och uppskattade. Insatserna bidrar att bättre klara en svår kris nu och i framtiden.
  • Det är tillsammans som vi klarar det här. Myndigheter, organisationer och företag har ett stort ansvar, men alla vi som bor i vårt land har också ett ansvar.
  • Ett gemensamt hot plockar fram de goda sidorna hos människor och stärker oss som samhälle och som kollektiv.

Planerat fokus för veckan var krigsfara och totalförsvar med det färska kampanjmaterialet "Hur förberedd är du?" Det sparas till nästa år.