Arkivet

Drönare larmas ut med hjärtstartare

Fjärrstyrda drönare testas nu skarpt i akutsjukvården.

Under juni-september kommer en luftburen hjärtstartare att skickas på hjärtstoppslarm i Kungälv, Torslanda och Fiskebäck och kunna nå cirka 80 000 personer.

– Vi prövar genomförbarhet, förklarar Andreas Claesson som är forskare vid Karolinska Institutet och ambulanssjuksköterska sedan många år.

Vid ett hjärtstoppslarm i det aktuella området larmar SOS Alarm – förutom ambulans – drönaroperatören Everdrones pilot som har beredskap i företagets anläggning vid Säve flygplats. Piloten begär i sin tur tillstånd att lyfta av flygledaren och "följer med" drönaren fram till platsen där en pipande hjärtstartare vinschas ner från 30 meters höjd. SOS Alarms operatör hjälper därefter de drabbade att starta utrustningen.

– Vi måste bli bättre vid hjärtstopp i hemmet, där de flesta sker. Responstiden i Sverige är 13 minuter i median och det duger inte, 90 procent dör. IVPA och SMS-livräddare har förbättrat situationen något men vi måste ha nya system som kompletterar dagens vård, menar Andreas Claesson.

I projektet ingår tre drönare med egna rakelnummer, utplacerade i hangarer på "hemliga" platser utvalda efter historiska hjärtstopp och infrastruktur.
All flygning måste ske inom luftrum som kontrolleras av Säve flygplats, klockan 08-22.

– Poängen är inte att mäta effekten utan att få svar på frågor om exempelvis vädrets inverkan, när på dygnet hjärtstoppen inträffar och om drönaren hinner före ambulansen, förklarar Andreas Claesson.