– På kort tid har det inträffat tre dödsolyckor med räddningstjänstpersonal under insats och alla tre i trafikmiljö. Vi kände att vi måste agera och först ta reda på om det här är en trend, om det finns gemensamma nämnare eller om det är olyckliga omständigheter, säger Jan Wisén, biträdande avdelningschef på MSB.

Mötet hålls 9 maj och MSB bjuder in de tre berörda räddningstjänsterna, de fackliga organisationerna, Sveriges kommuner och landsting, Polisen, Trafikverket och Arbetsmiljöverket.

– Vi ska inte föregripa polisutredningen, men vill se om det går att dra några slutsatser och om MSB kan medverka till att det inte upprepas, säger Jan Wisén.

Några räddningstjänster har redan dragit slutsatser. Under onsdagen gick räddningstjänsten i Strängnäs ut på facebook med att man i fortsättningen kommer att helt stänga av trafiken vid räddningsarbetet.

– Efter senaste olyckan kände vi att vi måste sätta ner foten. Vi har hittills klarat oss från allvarliga skador men har vid flera tillfällen fått materiel sönderkörd och har tillbud varje år i samband med trafikolyckor. Men nu räcker det, nu är det totalstopp som gäller på alla trafikolyckor oavsett väg, säger Mårten Eskilsson, ställföreträdande räddningschef Strängnäs.

Strängnäs arbetar i huvudsak efter den rutin som framtagits av Räddsam-F och spärrar av genom bra med skyltning och tvärställda brandfordon med blått och gult ljus.

– Vi tillämpade för första gången i rusningstrafik i morse på motorvägen E20. Det blev inte oväntat jätteköer och vi höll nog totalstoppet lite längre än vi gjort tidigare för att städa av ordentligt.

Inlägget på facebook fick ett omedelbart och starkt gensvar.

– Vår räddningschef Camilla Dahlén lade ut några rader under dagen och när vi skulle gå hem igår eftermiddag låg det 700 kommentarer. Nu är det 1900. 1870 som är positiva. Det är "Tummen upp, helt rätt", "Det här borde ni gjort för länge sedan", "Hoppas att andra räddningstjänster hakar på" , berättar Mårten Eskilsson.