Den här webbplatsen använder cookies för att ge dig en så bra upplevelse som möjligt. Genom att klicka på "Jag förstår" samtycker du till att cookies används. Jag förstår, stäng

Beslut om krav att rapportera it-incidenter

Krav på att it-incidenter ska rapporteras har varit ett önskemål i flera år.
I dag (17 december) tog regeringen beslut i frågan, 1 april blir det verklighet.

Publicerad: 2015-12-17

– Det här kommer att ge en bättre överblick över hoten. Alla it-incidenter kommer att samlas och vi får en möjlighet att vidta rätt skyddsåtgärder, säger inrikesminister Anders Ygeman på regeringen.se
Kravet på rapportering av it-incidenter gäller statliga myndigheter. Syftet är att få en bättre bild av informationssäkerheten i statlig förvaltning. Förmågan att förebygga, upptäcka och hantera it-angrepp ska också bli bättre.
När bestämmelserna trätt i kraft ska statliga myndigheter rapportera allvarliga incidenter i sina informationssystem till MSB. Vissa incidenter ska rapporteras till Säkerhetspolisen eller Försvarsmakten, bland annat det som rör informationssystem med hemliga uppgifter om rikets säkerhet eller i system som särskilt behöver skyddas mot terrorism.
Närmare bestämmelser om hur systemet ska fungera i detalj kommer att tas fram av MSB.

Per Larsson
blog comments powered by Disqus
Om tidningen

Tjugofyra7 bevakar utvecklingen inom MSBs ansvarsområden och ska stimulera till debatt i dessa frågor. Enbart Ledaren är att betrakta som MSBs officiella linje.

Tillgänglighetsredogörelse

Kontakt
Redaktionen