Den här webbplatsen använder cookies för att ge dig en så bra upplevelse som möjligt. Genom att klicka på "Jag förstår" samtycker du till att cookies används. Jag förstår, stäng

Hembesök för färre skador

Vi står i ett uthus. Det pratas separerade brandkällor, brandceller med dubbla gipsskivor och förskjutna skarvar.
– Vi ska renovera, så det var väl perfekt att få besök av någon som vet vad det handlar om innan vi sätter igång, säger ägaren Magnus Hofling.

Publicerad: 2015-09-17
Jonas Lindahl, Länsförsäkringar, informerar om vad som är bra att tänka på för ett bra brandskydd. Fastighetsägarna Magnus Hofling och Isabelle Andersson lyssnar och antecknar. Länsförsäkringar Skaraborg har 150 brandtillbud per år kopplat till hemförsäkring. Foto: Per Larsson.

 

Det är inte så många år sedan räddningstjänsterna i förebyggande syfte började göra hembesök. Numera erbjuder Länsförsäkringar Skaraborg det till sina kunder.

 

– Det ligger i allas intresse att det inte börjar brinna. Men brandförebyggande arbete på försäkringsbolag är lite eftersatt, säger Jonas Lindahl, skadeförebyggare.

 

Jonas är SMO-utbildad, jobbade något år som lärare vid Räddningsverket i Skövde innan han började på försäkringsbolaget. För två år sedan startade Länsförsäkringar Skaraborg en skadeförebyggande enhet, helt enkelt kundservice inom vatten, lås och larm, brand och el.

 

Lantbruk, företag, bostadsrättsföreningar, egna hem med mera kan få servicebesök för ett säkrare skydd. Jonas Lindahl jobbar med brandförebyggande och har som mål att göra 300 besök om året.

 

– Tyngdpunkten ligger på lantbruk, de står för hälften av bränderna hos våra kunder. Den vanligaste startplatsen är en uppvärmningskälla, många på landet eldar med fastbränsle. Räddas ett hus kan det handla om två-tre miljoner i minskade kostnader för försäkringsbolaget.

 

För ägaren handlar det om mer än ekonomi, många personliga ägodelar är ovärderliga.

 

– Olyckor händer. Vi vill se över att vi har ett bra skydd, och gardera oss, säger Magnus Hofling.

 

De köpte gården, bostad och en rad uthus, för några månader sedan. Via försäkringsbolagets säljare fick de information om att de kunde få servicebesök.

 

Mycket handlar om allmänt säkerhetsbeteende, som inte en massa skräp i pannrummet och att ha dess dörr stängd.

 

– Det är du som bor här brukar jag säga, få in det i huvudet att det drabbar dem själva. Vi har haft bränder där man kört in en varm traktor invid ett lager med halmballar, eller rondellslipning i olämplig inomhusmiljö.

 

Jonas går igenom gården med Magnus Hofling och Isabelle Andersson. Byggnad för byggnad, vilka verksamheter som ska bedrivas, förvaring av brandfarlig vara. Det blir diskussioner om dieseltank och gastuber. Men den mer omfattande genomgången blir i bostadshuset. Isabelle antecknar flitigt.

 

– Det är bra att begära ett sotningsprotokoll när man köper hus. Om det inte finns är det enklast att ringa sotaren och fråga när de senast gjorde ett besök, säger Jonas Lindahl.

 

Med renoveringar i sikte är inte huset färdigmöblerat. Det finns brandsläckare i uthus och en i bostaden, men Isabelle och Magnus konstaterar att de behöver fler. Brandvarnarna väntar på att bli uppmonterade.

 

Efter genomgång av hus och övriga byggnader blir det en sammanfattande genomgång vid köksbordet. Jonas Lindahl berättar om generella risker i kök och tvättstuga.

 

– Tvättmaskinen bör man köra när man är hemma. Gör en egen brandskyddskontroll några gånger om året, kolla brandsläckare och brandvarnare, säger Jonas och möter nickanden.

 

Lärde ni er något?

 

– Kanske framförallt en spark i baken att göra det vi tänkt göra, konstaterar Isabelle.

 

Efter en timme är det åtta mil i bil tillbaka till Skövde. Jonas är nöjd med besöket.

 

– Bra att det gjordes innan de börjar renovera. Och de var intresserade. För mig är det svårt att se på försäkringsbrevet vem man ska besöka, svårt att få tag i rätt kunder. Och det grundläggande problemet i det avseendet är väl att de som verkligen behöver informationen, de hittar man inte.

 

Uppskattas besöken?

 

– Jag har inte blivit utslängd än. Många tycker det är otroligt att försäkringsbolag gör något gratis.

Per Larsson
blog comments powered by Disqus
Om tidningen

Tjugofyra7 bevakar utvecklingen inom MSBs ansvarsområden och ska stimulera till debatt i dessa frågor. Enbart Ledaren är att betrakta som MSBs officiella linje.

Kontakt
Redaktionen