Göteborgs nya fordon

Storgöteborgs nya skumfordon på lastväxlarsystem. Foto: Rtj Storgöteborg/Anna Dyne

 

- De skumflak vi bygger har samma kapacitet som en skumbil. Så vitt vi vet har ingen räddningstjänst i Sverige den här lösningen, säger Thomas Tell, projektledare på räddningstjänsten.

Storgöteborg använder i huvudsak skumfordon vid insatser i oljehamnen eller i samband med tankbilsolyckor. Det är inte frekventa insatser.

Thomas TellNär två gamla fordon behövde bytas ut bestämde man sig för att utveckla ett flak med skumenhet. Räddningstjänsten har redan ett lastväxlarsystem med 14 fordon och vill fortsätta utveckla det flexiblare systemet.

- Att vi bygger egna lösningar beror delvis på ekonomin, att köpa två skumfordon kostar många miljoner kronor och de klarar bara specifika uppdrag. Men det beror också på att det är trångt i vagnhallarna.

 

Räddningstjänsten har köpt tre lastväxlare som placerats på lika många stationer, två skumflak, samt två stora slangkärror. Notan blir inte högre än för två skumfordon.

- Fordonslösningen är en fyraxlig bil som får väga 32 ton.

Kravet på skumkapaciteten var minst 5 000 liter i minuten. Nu har det byggts en enhet med två dieselmotorer som klarar 3 000 liter vardera. Skumtanken är på 2 000 liter och vattentanken 7 500.

- Det finns moderna lösningar på skumenheten och den är mycket enkel att köra, säger Thomas Tell och pekar på:

  • Kanonen lämnar 6 000 liter i minuten, men kan med enkelt knapptryck ställas om till halva kapaciteten. Den styrs med fjärrkontroll från upp till 300 meter.
  • Två skumrör med 80 meter slang (”flygplatsutrustning”). När slangen är fullt utdragen kommer skum automatiskt.
  • Med enkla knapptryckningar kan tre olika skuminblandningar väljas.
  • Vatten kan smidigt läktras över från andra fordon.

 

Till skumenheterna finns dessutom två släpkärror med 1 000 meter 110-slang och 1 000 meter 76-slang. Kärrorna plockar upp slangen automatiskt.

Lastväxlaren och släpkärran har byggts av Sala, Rosenbauer tagit fram skumenheten. De nya fordonen levererades nyligen till Storgöteborg.

Till räddningstjänstförbundets lastväxlarsystem på 14 fordon finns sedan tidigare containrar för vatten, kem, rökskydd, skogsbrand, drivmedel, stab och värmestuga samt tio övningscontainrar.