Vid Tjuvholmssundet utanför Luleå hade en passagerarfärja kollliderat med en pråm och brand utbröt. Räddningsledare Tomas Nyström, sjukvårdsledaren Malin Marklund och polisinsatschefen Magnus Barsk överlägger.

Förutsättningarna var att efter en längre period med häftiga regn hade länet drabbats av kraftiga översvämningar. Eftersom en olycka sällan kommer ensam drabbas Jokkmokk av en svår tågolycka, en tankbil med ammoniak krockar med en buss, en vägtunnel kollapsar och i Tjuvholmssundet utanför Luleå kolliderar en passagerarfärja med en pråm.


Ett sånt scenario klarar inget land på egen hand och inom Barents-regionen finns resurserna ofta på närmare håll i ett grannland än de egna söderut.


– Vi har sagt att det viktigaste i planeringsarbetet är att skapa en mötesplats för professionella inom räddningssfären där de kan träffas och lära av och lära känna varandra. Man får se att en svensk polis, sjukvårdare eller brandman har samma ambition som en rysk, norsk eller finsk. I den delen tror jag att man lärt sig ganska mycket, säger övningsledaren Lars Hillerström, MSB.


Även om många av deltagarna har varit med på flera övningar och lärt känna varandra ganska väl krävs det tolkar.


– Språket är ett problem, men man ska inte förstora det. På ledningsnivå är det ett problem, på skadeplats är det inget större problem.


Räddningschefen i Murmansk gjorde sin tredje Barents-övning och var mycket nöjd med hur planering och samarbete fungerat. Nätverkandet och kontakterna under övningar är väldigt viktigt.


– Man träffas på puben, tar en öl och samtalar, sedan träffas man vid frukosten och hejar på varandra. Att lära känna varandra  är jätteviktigt om det händer något och man träffas i ett tredje land, säger Aleksandr Monakhov.


Lika nöjd var Alexey Tsapenko från Emercom i Moskva, den ryska motsvarigheten till MSB:

– Jag skulle särskilt vilja uttrycka ett stort tack till alla organisatörer för den goda organisationen. För mig personligen har det varit mycket lärorikt arbeta i staben som vi gjort här.

 

Tomas Nyström vid räddningstjänsten i Luleå var räddningsledare vid Tjuvholmssundet där passagerarfärjan kolliderat med en pråm.
Även han tycker det fungerade bra. För en räddningsledare är det värsta som kan hända att kommunikationen inte fungerar.

 

– Vi hade lite problem med kommunikationen. Det blev kaotiskt när kemolyckan kom in på vår kanal, men det fixade vi till och sen tycker jag det har flutit på bra. Polisen skötte sin uppgift och sjukvårdsledningen sin så jag tycker det fungerat relativt bra.

 

Sjukvårdsledaren Malin Marklund håller med om att kommunikationen är kritisk och måste fungera.

 

– Det var lite speciellt. De hade börjat transportera in folk när vi anlände och det var en del svårigheter innan vi tog oss ut till färjan. Jag tycker det har gått förvånansvärt bra.


Norge står på tur som värdland för nästa övning. Grundkonceptet har hittills sett ungefär likadant ut, det vill säga att det ska finnas något för alla yrkeskategorier.


– En diskussion vi haft inom planeringskommittén är att vi kanske ska köra ett varv där man fokuserar på ett ämnesområde, på CBRN, Fjällräddning, Sjöräddning eller tunnelbränder som respektive land är bra på. Att man fördjupar sig i stället för att ha sådan bredd på övningen, men det är bara på diskussionsstadiet, säger Lars Hillerström.