Den här webbplatsen använder cookies för att ge dig en så bra upplevelse som möjligt. Genom att klicka på "Jag förstår" samtycker du till att cookies används. Jag förstår, stäng

EU ska höja kapaciteten

Stödet till Sverige var det senaste decenniets största EU-insats mot skogsbränder, räknat i personal den största någonsin.

– Titta inte bara på skogsbrand

Det luftburna stödet till skogsbränderna var det största någonsin. Nu diskuteras vilka resurser Sverige behöver i framtiden.

Skogsbränderna - här är alla artiklar

Här är länkar till alla artiklar om skogsbränderna sommaren 2018, om det efterföljande arbetet, utredningar med mera.
Senaste artikel oktober 2019.

159 bränder i Jämtland

Det var en sommar som inte liknande några tidigare.
Ifjol hade räddningstjänsten Jämtland 31 markbränder, i år 159.

"Vi har lärt oss en hel del"

Branden i Kårböle i Ljusdals kommun blev den enskilt största av sommarens alla skogsbränder. Det var också den enda där länsstyrelsen tog över ansvaret för ledningen.

JAS-bomber kvävde elden

När larmen från skogsbranden började att dugga in anade Moras räddningschef Johan Szymanski knappast att han snart skulle leda ett historiskt släckningsarbete — med bombning av JAS Gripen.

Upplevde insatsen exemplarisk

Ett skolexempel på skogsbrandsbekämpning, skrev David Högberg, ställföreträdande räddningschef i Vaggeryd, i ett inlägg på Facebook 30 juli. Vi publicerar här hans inlägg.

Utreddes på 90-talet - då var planet för dyrt

Under sommarens skogsbränder kom kraven på att Sverige måste satsa på egna skopande flygplan för skogsbrandssläckning.

Många bränder efter banvallar

Många av årets skogsbränder ska ha orsakats av järnvägstrafiken.
– Det är sannolikt runt 100 bränder som rör tåg. Inte dominerande, men för många, säger Leif Sandahl, brandingenjör på MSB.

Myndigheter diskuterade åtgärder för tågtrafik

– När det tänder på en tre kilometer lång sträcka i väglöst land, då kan det bli ett hot mot samhället. Någon form av riskreducerande åtgärder är rimliga.
Det säger Erik Egardt, brandingenjör på MSB, som i somras deltog i möten med Trafikverket och Transportstyrelsen.

Om tidningen

Tjugofyra7 bevakar utvecklingen inom MSBs ansvarsområden och ska stimulera till debatt i dessa frågor. Enbart Ledaren är att betrakta som MSBs officiella linje.

Kontakt
Redaktionen