Nu går kampanjen ”Aktiv mot brand” vidare. Kampanjfilmen med arga snickaren kommer att rulla på biograferna i slutet av året.

– Vi är i början av påverkansarbetet och lanseringens resultat ger oss bra underlag för målsättningen framöver, berättar projektledaren Alexandra Johansson, MSB.

 

Kampanjen lanserades på Brandvarnardagen 1 december förra året med budskapet ”Sov gott. Vakna fort. Testa din brandvarnare.”

Utvärderingen av förra årets kampanj visade att 20 procent av målgruppen, eller 1 480 000 människor, sett materialet och att det lett till att 440 000 testat sin brandvarnare.

Hälften av dem som testat brandvarnaren säger att de bytt batterier. Underlag för siffrorna är en telefonenkät som 1 064 personer svarat på.

 

Filmen med arga snickaren, som visats både på TV och på nätet,  har uppmärksammats av flest. Under de två första veckorna hade filmen 230 000 visningar på You Tube. Personer i åldern 18-29 år har sett kampanjen i större utsträckning än äldre.

29 november-19 december kommer filmen att visas på bio i 83 städer, under perioden förväntas närmare 900 000 biobesökare.

– Satsningen blir en av flera aktiviteter under Brandvarnardagen 1 december. Många av vidareinformatörerna kampanjar också och kan dra nytta av visningen, säger Alexandra Johansson.

 

Aktiv mot brand har i dag ett 90-tal vidareinformatörer runt om i landet, exempelvis bostadsbolag, räddningstjänster och föreningar.
Kampanjen drivs och utvecklas av MSB, Brandskyddsföreningen, BrandvarnareGruppen, SABO, räddningstjänsterna, länsstyrelserna och Svensk försäkring.