Den här webbplatsen använder cookies för att ge dig en så bra upplevelse som möjligt. Genom att klicka på "Jag förstår" samtycker du till att cookies används. Jag förstår, stäng

Bränder som startade vid banvall polisanmälda

Räddningstjänsten Karlstadsregionen har polisanmält ett antal skogsbränder i östra Värmland.

Publicerad: 2018-06-08

– Att det här inte skulle vara oaktsamhet, det får jag inte in i huvudet, säger Björn JohanssoBjörn Johanssonn, chef för räddningstjänstavdelningen.

Sista veckan i maj inträffade en mängd bränder längs järnvägen i östra Värmland, troligen orsakade av gnistor från ett tåg. Vittnen har pekat på ned- eller avslitna bromsbelägg, stål mot stål på bromsar som också eventuellt legat an.

– Fordonet tänder eld på en sträcka runt tre mil utan att någon på tåget upptäcker det. Vi krävde trafikstopp och elektriciteten till ledningarna stängdes av.

Karlstadsregionens räddningstjänst fick larm vid 14.30-tiden, hade branden under kontroll vid midnatt.

– Det brann på 20 ställen. Vilka skulle vi åka till, vilka strunta i? Det är inte lätt ledningsmässigt. Samtalen till SOS Alarm var jättemånga, både de och vi tappade överblicken.

Och än värre var det för Bergslagens räddningstjänst som släckte bränder på en östligare del av sträckan. Terrängen var besvärlig, räddningstjänsten tog hjälp med vattenbombning från helikoptrar och beställde skogsbrandsresurser från MSB.

– De hade också ett 20-tal platser det brann på och fick hålla på i fyra dagar.

Björn Johansson polisanmälde händelsen.

– Jag vill att det utreds om lagbrott begåtts. Jämför med om någon råkar glömma att stänga av spisen och det orsakar en brand i ett hus, då vill polisen veta av oss vad som kunde hänt. Jag vill att polisen ställer samma frågor i det här fallet. Det är nonchalant att köra med ett tåg på det här sättet genom ett område där brandrisken är extremt hög.

Björn Johansson konstaterar att Karlstadsregionen är en relativt stor räddningstjänst, men att bränderna frestade på organisationen maximalt.

– Vi hade alla styrkor ute, insatsen höll på att knäcka oss. Vi kör slut på beredskapen, tappar beredskap för andra larm, bränner en massa pengar. Det är rena turen att det inte brann ner någon villa, men det gör det nästa gång. Eftersom det får stora konsekvenser bör man titta på om någon är ansvarig.

Björn Johansson har inte pekat ut någon ansvarig i sin anmälan.

– Eftersom jag inte vet vem det är. Men det kan väl vara två, de som ansvarar för tåget eller de som håller efter banvallen. Och rimligen borde väl man ha någon form av övervakningssystem på tågen. Vi har haft ett första möte med polisen för att förklara konsekvenserna av att orsaka en sådan här brand.

PER LARSSON
blog comments powered by Disqus
Om tidningen

Tjugofyra7 bevakar utvecklingen inom Myndigheten för samhällsskydd och beredskaps ansvarsområden och ska stimulera till debatt i dessa frågor. Enbart Ledaren är att betrakta som MSBs officiella linje.

Kontakt
Redaktionen