Den här webbplatsen använder cookies för att ge dig en så bra upplevelse som möjligt. Genom att klicka på "Jag förstår" samtycker du till att cookies används. Jag förstår, stäng

Utreddes på 90-talet - då var planet för dyrt

Under sommarens skogsbränder kom kraven på att Sverige måste satsa på egna skopande flygplan för skogsbrandssläckning.

Många bränder efter banvallar

Många av årets skogsbränder ska ha orsakats av järnvägstrafiken.
– Det är sannolikt runt 100 bränder som rör tåg. Inte dominerande, men för många, säger Leif Sandahl, brandingenjör på MSB.

Myndigheter diskuterade åtgärder för tågtrafik

– När det tänder på en tre kilometer lång sträcka i väglöst land, då kan det bli ett hot mot samhället. Någon form av riskreducerande åtgärder är rimliga.
Det säger Erik Egardt, brandingenjör på MSB, som i somras deltog i möten med Trafikverket och Transportstyrelsen.

– Det brann hela vägen längs rälsen

Peter Karlsson, stationschef i Filipstad, var ensam vid skogsbranden i 45 minuter. Det är hans uppskattning.

MSB föreslår fler resurser förstärks

Skogsbrandsdepåerna behöver förstärkas. Det behövs också förstärkningsresurser för att hantera brandbekämpning från luften. Värdlandsstöd och samverkan och ledning behöver stärkas
Det svarar MSB i ett utredningsuppdrag från regeringen.

Regeringen vill ha fler brandmän

Personalförsörjning och brandbekämpning från luften ska analyseras.
Det är de övriga delarna i regeringsuppdraget efter sommarens skogsbränder.

Prestigelös samverkan gav resultat

Det var den största EU-insatsen och den mest omfattande insats MSB gjort.

MSB intog styrande roll

När de många skogsbränderna översteg enskilda räddningstjänsters förmåga började MSB mäkla, samordna och inrikta resurser.

En vink om uppskattning

I den tidiga morgonen stod några få ortsbor och vinkade adjö. Svenska flaggor hängde synligt i alla förarhytter.
Drygt 90 mil till färjan i Trelleborg. 139 polska brandmän vände hemåt.

Här stod skogen i lågor

Varm och torr sommar vill de flesta av oss ha.
Sommaren 2018 blev det med råge.
Och en av de mer skogsbrandsdrabbade.

Om tidningen

Tjugofyra7 bevakar utvecklingen inom MSBs ansvarsområden och ska stimulera till debatt i dessa frågor. Enbart Ledaren är att betrakta som MSBs officiella linje.

Kontakt
Redaktionen