Den här webbplatsen använder cookies för att ge dig en så bra upplevelse som möjligt. Genom att klicka på "Jag förstår" samtycker du till att cookies används. Jag förstår, stäng

40 000 mil i bil utan ersättning

40 000 mil i bil för att sköta brandflyget. Utan ersättning.
– Det finns en smärtgräns. Någon form av reseersättning måste vara rimligt, säger Thomas Alexandersson, kårchef för Frivilliga flygkåren, FFK.

Publicerad: 2019-03-12

Frivilliga flygkårens medlemmar får inte ta emot ersättning för flyguppdrag, det står i EUs regler för privatflygarcertifikat.

2016 hade FFKs brandflyg 1 600 timmar i luften, det mer regniga 2017  1 100 timmar. I somras var brandflyget i luften 5 500 timmar.

Piloter och spanare som bemannar brandflygen körde enligt FFKs beräkningar 40 000 mil i bil, tio varv runt jorden, för att ta sig till och från sina flygplatser. Eller i pengar att de tillsammans, lågt räknat, plockade 400 000 ur egna fickor.

– Folk ska inte behöva förlora ekonomiskt för att de hjälper till vid kriser i samhället, speciellt inte när det är reglerat i avtal att uppgiften ska genomföras, säger Alexandersson.

Han har förstås noterat att det efter sommaren totalt sett betalats ut stora summor pengar till folk som anmälde sig frivilligt för att hjälpa till under skogsbränderna.

Men FFKs medlemmar får inget. Den avtalade ersättningen för brandflyget är kostnader för att hålla planen i luften.

– Jag tror man måste tänka till kring frivillighet. I somras var brandflyget i luften dag efter dag efter dag.

Regler för privatflygare lyder under Transportstyrelsen som följer EUs regelverk. Avtal om brandflyg tecknar FFK eller flygklubbar med länsstyrelser.

– Det är inte alltid regelverk och lagar i olika myndigheter stämmer överens med varandra. Nu provar vi frågan hos Transportstyrelsen, det är inte hållbart som det är nu, säger Thomas Alexandersson.

Transportstyrelsen utreder om bilersättning kan tillåtas.

– Som privatflygare får man inte ta emot ersättning för utförda flygtjänster. Men vi är osäkra på om det går att få reseersättning till och från uppdraget, det säger EUs regelverk ingenting om. Vår juridiska avdelning utreder frågan, säger Magnus Axelsson, flyginspektör på Transportstyrelsen.

PER LARSSON
blog comments powered by Disqus
Om tidningen

Tjugofyra7 bevakar utvecklingen inom MSBs ansvarsområden och ska stimulera till debatt i dessa frågor. Enbart Ledaren är att betrakta som MSBs officiella linje.

Kontakt
Redaktionen